Tysk Engelsk FacebookFlickrYoutube Instagram

For dig der vil mere end de fleste
For dig der vil mere end de fleste

Er du nørd på den fede måde - og vil du gerne bruge dine evner til noget seriøst direkte efter opholdet på Hoptrup. Så tag lige og læs om vores scenetekniklinje. Den er ikke for børn.

Det kan godt være, der er nogen, der synger, spiller og danser. Men hvis ikke du sørger for, at teknikken fungerer - ja så ligner det jo ingenting.

Uanset om du ønsker at dyrke en hobby eller du ønsker at arbejde professionelt med lyd og lys, så har vi det ultimative tilbud til dig. Du kan opnå en stor indsigt i faget og vi kan forberede dig til optagelse på Eventtekniker-uddannelsen eller en anden sceneteknisk uddannelse.

Scenetekniklinjen på Hoptrup Efterskole består af flere grundforløb, hvor du kommer i dybden med både lyd og lys. Vi har rigtig meget lækkert grej - digitale miksere, indspilningsstudie, stort PA, analoge og digitale lyspulte, masser af inteligente lamper og vi køber hele tiden nyt.

Når vi har det grundlæggende på plads, kan du fordybe dig i et speciale. Og for at få det højest mulige niveau, benytter vi ofte gæstelærere, som er dybt nede i, hvad de snakker om.

Vi samarbejder med flere professionelle lyd- og lysvirksomheder, der er med til at sikre et højt niveau i undervisningen og at vi altid har det fede grej til rådighed. Se mere om gæstelærere og samarbejdspartnere på den næste side.

Du kan ret hurtigt blive ansvarlig for at afvikle begivenheder på efterskolen, og efter nogen tid kan du også komme med ud og løse opgaver uden for skolen. Vi samarbejder med flere udlejningsvirksomheder, så du ser tingene fra en helt professionel vinkel. 

Du skal regne med at bruge flere weekender og aftner på scenetekniklinjen, da de arrangementer, du skal lave setup til, sjældent ligger inden for almindelig skoletid. Til gengæld får du en erfaring og en udtalelse med dig, der gør, at du kan søge arbejde der, hvor det virkelig sker: På teatre, scener, festivaler og andet.

Undervisning i lys, lysteknik, og lysdesign kræver en del udstyr. På Hoptrup Efterskole har vi et stort udvalg af lamper - konventionelle og intelligente - samt masser af dæmpere og lys-styringer. Vi investerer hele tiden i nyt udstyr og du kan læse mere om udstyret her.

Konventionelle lamper

Den klassiske teaterlampe går aldrig af mode, og er stadig udgangspunktet for at publikum overhovedet kan se hvad der foregår på scene. Vi har et stort udvalg af konventionelle lamper.

  • Zoomprofiler
  • Fresnel-lamper
  • PC-lamper
  • Flood-lamper
  • en hel masse PAR-lamper
  • Følgespot

Intelligent lys

Begrebet intelligent lys dækker over mange forskellige lamper. Movingheads, scannere og en masse forskellige former for LED-lamper. Et lille udpluk af vores intelligente lamper:

  • Martin MAC 250 Krypton (movinghead spot)
  • Martin Rush MH1 (movinghead spot)
  • Martin MAC2000 (movinghead spot + wash)
  • FOS wash Quad III LED (movinghead wash)
  • Beam 200 (movinghead beam)
  • Planospot 7TC (LED)
  • PT81 (LED-bar)
  • Cameo PixBar (LED-bar)
  • m.fl.

Dæmpere og styringer

For at få alt det lys til at fungere som man gerne vil ha' det, kræver det en form for styring. Vi bruger Chamsys MagicQ som vores primære lys-bord, men har noget forskelligt at gøre med.

  • Diverse dæmperskabe - primært 12 kreds dæmpere
  • Forskellige mindre lysborde (Eurolight, LSC, Elation mv.)
  • Større lysborde:
    • Chamsys Maxiwing
    • Chamsys PC-wing
    • Chamsys Ekstra-wing
    • Chamsys MQ100

Master og truss

Langt det meste lys skal hænge, og det kræver en masse udstyr for at det kan gøres både praktisk og sikkert

  • Trekant-truss (over 30 meter)
  • Firkant-truss (over 30 meter)
  • Diverse truss-hjørner mv.
  • Mange forskellige master fra Manfrotto, Fantek, VMB og Guil som bærer alt fra 30 til 250 kg.

Som scenetekniker arbejder man tit der, hvor tunge ting skal flyttes, stables eller løftes højt op. Det - i kombination med en masse strøm i en masse kabler - kan give en nogle udfordringer, der er værd at tænke over - særligt når det skal gå stærk... På scenetekniklinjen tager vi sikkerheden alvorligt.

Påklædning

Sikkerhedssko er et must... Vi triller med tunge flightcases, tumler med store højtalere og stiller tit en scene op. Alt sammen ting, der kan gøre rigtig ondt, hvis noget går galt. Derfor skal du også medbringe et par sikkerhedssko når du starter som scenetekniker på Hoptrup Efterskole.

Fornuftigt arbejdstøj er også vigtigt. Tøj der kan tåle at blive brugt, er praktisk og som kan være med til at forhindre skader. Du får et par arbejdsbukser og T-shirts udleveret af skolen.

Elementær brandbekæmpelse

Som et led i undervisningen skal du på et kursus i elementær brandbekæmpelse. I samarbejde med Beredskabscenter Sydjylland arrangerer vi et kursus, hvor du lærer alt, hvad der er nødvendigt for at kunne slukke en mindre brand.

Hjelm

De færeste ser godt ud med hjelm, men ingen ser godt ud med hul i hovedet. Derfor bruger vi hjelm, når vi arbejder med noget, hvor der er risiko for hovedskader. Du får udleveret en hjelm af skolen når du starter på scenetekniklinjen.

Grundlæggende el-lære

Strøm kan være farligt - ikke kun fordi man kan få stød, men også fordi strøm (varme kabler, dårlige forbindelse mv.) er en hyppig årsag til brand på en scene. Derfor bruger vi tid på at undervise i teorien omkring strøm - strømberegninger, kabellængder, isolation osv.

 

Lyd kan være mange ting. På scenetekniklinjen koncentrerer undervisningen i lyd og lyd-teknik sig primært om live-lyd (bands, orkestre, kor mv.) og studieoptagelser. Det kræver naturigvis en det forskelligt grej, og her kan du læse om noget af det vi har til rådighed.

Miksere

Mikseren er det afgørende værktøj for at kunne lave en god lyd. Alt efter hvilken opgave der skal løses, skal man vælge den bedst mulige mikser. Derfor har vi forskellige slags i huset.

  • Diverse mindre 12-kanals miksere (Yamaha, Soundcraft mm.)
  • Midas Vinice 240 (analog)
  • Yamaha LS9-32 (digital)
  • m.fl.

Højtalere

Sidste led inden lyden rammer publikums øre. Højtalere findes i mange forskellige udgaver og kvaliteter, og vi har lidt af hvert.

  • Diverse mindre aktive (Proel, db, EV mv.)
  • HK Actor - aktiv PA-front
  • KV2 passiv PA-front
  • KV2 Aktiv PA-front
  • Diverse monitorhøjtalere

Mikrofoner

Der findes generelt 3 typer mikrofoner - dem til sang/tale, dem til instrumenter og så alle de andre. Vi har et bredt udvalg af mikrofoner som vi bruger både i undervisningen og når vi laver lyd.

  • Vokalmikrofoner (Shure SM58, Beta 58, SM87 samt noget AKG og Sennheiser)
  • Intrumentmikrofoner (Shure SM57, Beta52A, AKG C518, Sennheiser e604 m.fl.)
  • De andre:
    • Røde NT1
    • Røde NT2
    • Stormembran mikrofoner
    • og mange andre
  • Trådløst
    • Mipro håndholdt og beltpacks
    • Shure håndholdt og beltpacks

 

Jobbet som scenetekniker kan være mange forskellige ting, men én ting er sikker - du kommer til at tumle med en masse grej. HE-udlejning er vores helt egen lille udlejnings-biks, hvor institutioner og andre kan leje noget udstyr. Her lærer du noget om vigtigheden i at tjekke sit grej både før og efter.

Vi har muligvis mere grej end nogen anden efterskole i Danmark, og nogen gange lejer vi noget af det ud til andre institutioner, skoler mm. Må der kommer en udlejning ind, kan du få ansvaret for at pakke, udlevere, modtage og tjekke op - lige som man gør ude i "den virkelige verden".

Nogen gange tager vi ud med udstyret og hjælper med at stille op - og måske er vi hyret til at løse en komplet produktion. Andre gange handler det om en reel "dry-hyre". Uanset hvordan og hvor vores grej skal bruges, så er det vigtigt, at det der forlader lageret, er tjekket, tjekket og tjekket igen. 

Hvis du har en drøm om at komme til at arbejde i et af de store udlejningsfirmaer i landet, så kan du starte her og lære alt det basale...

I forbindelse med undervisningen på scenetekniklinjen kommer du til at bruge nogle timer i vores studie. Hvis du ender med at blive bidt af det, og måske bliver rigtig dygtig til at bruge det, kan det være at det er dig, der skal producere vores årgangs-CD.

Vores indspilningsstudie er i virkeligeheden en del af vores musiklokaler. Et stort indspilningslokale på den ene side - et mindre indspilningslokale på den anden side og optagefaciliteterne i midten - sådan er vores studie bygget op.

Det store lokale er lyd-reguleret efter alle kunstens regler. Bas-fælder til de dybe frekvenser, dæmpningsplader til de høje frekvenser, skrå vægge og selvfølgelig "flydende" gulv med gulvtæppe på. Samtidig med at det er undervisnings- og øvelokale for vores musiklinje, er det også vores primære indspilningslokale.

Det lille lokale er også lyd-reguleret. Her er der primært fokus på de høje frekvenser og deres regulering, men stadig er der skrå vægge og "flydende" gulv med guldtæppe.

Ind i mellem disse to lokaler ligger selve studiet. Et relativt lille rum med ruder ind til indspilninglokalerne. Hjertet i studie er naturligvis en stor MAC-computer, der er fyldt med den nyeste software. Som i et hvilket som helst andet professionelt studie, er det naturligvis Pro-Tools der styrer alle optagelserne. Pro-Tools er standardsystemet i alle moderne studier verden over, så du kan påbegynde dit projekt i Hoptrup og færdiggøre det i Los Angeles, når du flytter dertil.

 

 

Udtrykket "In-House produktioner" dækker over de større produktioner vi laver her på skolen. Det er omkring disse produktioner, at scenetekniklinjen for alvor skal vise hvad de kan - både hvad angår planlægning, opsætning og afvikling. Du kan læse en kort præsentation af produktionerne her.

Efterskolernes Dag

Allerede efter 4 uger på skolen skal den første produktion forberedes. De 4 øvrige linjefag forbereder deres optræden til Efterskolernes Dag, og scenetekniklinjen har til opgave at "stage" dem bedst muligt. Opgaven er kompleks, da vi i forbindelse med Efterskolernes Dag tager på en lille mini-turné og her skal de 4 set-up også kunne fungere. Som tekniker har man ansvaret for én af de øvrige linjers scener.

Musicalen

I november måned er hele skolen involveret i en musicalproduktion. Som tekniker-team er der en mængde opgaver der skal løses, og samlet set strækker produktionen sig over 5 uger. Med et sceneområde på ca. 200 m2, op til 60 medvirkende på samme tid og med ganske kort tid til at øve, står udfordingerne i kø og planlægning og godt samarbejde bliver vigtigt.

På lyssiden har vi de sidste par år brugt op imod 50 konventionelle lamper, 30 bevægelige lamper og en mængde LED-lamper - alt sammen programmeret og afviklet på et Chamsys lysbord.

På lydsiden skal et 20 mand stort musicalorkester samt ca. 30 skuespillere forstærkes. Her bruger vi typisk flere digitale miksere (LS9-32 og M7 fra Yamaha) og vores meget fleksible udvalg af KV2 højtalere.

Der ud over er scenetekniklinjen involveret i konstruktion af scene, kulisser og alt hvad der ellers lige skal bruges en hånd til, når 100 mennesker skal arbejde sammen om at få en forestilling til at blive perfekt.

Turnéen

Vores store turné ligger i februar måned. Det er her du kan få lov til at opleve hvad det vil sige at tage hjemmefra med en komplet produktion, og spille mellem 2 og 3 forestillinger / koncerter om dagen. Det kræver rigtig, rigtig meget forberedelse at stå for lyd- og lysproduktionen til en turnéforestilling. Efter flere ugers forberedelse pakke vi busser og varebiler med artister og udstyr og så triller vi af sted. 4 døgn senere kommer du, og den linje du har været med, hjem med en masse nye oplevelser og din erfaring som scenetekniker har fået et ordentlig ryk opad.

Afslutningsproduktionerne

Skoleåret sidste store produktion... De 4 øvrige linjefag skal optræde på én og samme scene og 300 publikummer skal 3 aftener i træk have den ultimative oplevelse. Scenetekniklinjen skal her samarbejde om at etablere én scene med alt hvad der hører til i lyd og lys. Samtidig er det scenetekniklinjens mulighed for at skabe det bedste de kan, og vise hvad de har lært igennem året.

Derudover...

Hverdagen på en efterskole hvor scenekunsten er i centrum, er fyldt med arrangementer, der kræver en højtaler eller en lampe. Uanset om det er et foredrag, et band på besøg, en café-aften eller en sangtime, så kan der være brug for at scenetekniklinjen trækker i arbejdstøjet og lige får fikset det der er nødvendigt for at et arrangement bliver til at se og til høre - den der tjekkede måde...