På Hoptrup Efterskole er du på. Derfor er både din daglige kost og muligheden for at bevæge sig vigtig.

Vi serverer tre hovedmåltider om dagen. De er sunde, har inspiration fra hele verden - og så afspejler de naturligvis årets gang både i forhold til årstider og sæsonvarer såvel som traditioner.

Der er mødepligt til hovedmåltiderne.

Ved siden af de store måltider serverer vi dagligt tre mellemmåltider.
Dagen kan for eksempel se sådan ud:

• Aftenservering som tag-selv - varierer mellem boller, kage, frugt, grovbrød og knækbrød. Hertil serveres enten marmelade eller ost samt kaffe, the og vand.
  • Eftermiddagsservering som tag-selv - varierer mellem boller, kage, frugt, grovbrød og knækbrød. Hertil serveres enten marmelade eller ost samt kaffe, the og vand.
  • Formiddagsservering som tag-selv med ristet brød og rugbrød, ost eller leverpostej, gulerødder, vand, kaffe og the.
  • Morgenmad fra buffet med havregryn, cornflakes, mælk, tykmælk, hjemmelavet müsli eller rugbrødsdrys, rosiner, hjemmebagt franskbrød, rugbrød, pålæg, udskåret frugt, vand, kaffe og the.
  • Middagsmåltid, som er dagens varme måltid - varierer mellem oksekød, svinekød, fisk, fjerkræ og vegetar, som serveres med enten, ris, kartofler eller pasta. Der er altid grøntsager og hjemmebagt brød. Til middag sidder vi til bords med vores kontaktgrupper og spiser samlet.
  • Aftensmåltid fra buffet hvor der altid er fisk eller æg, to slags pålæg, salatbar, noget lunt, ost, udskåret frugt, mælk og vand.
  • Der er altid mulighed for at tage et stykke frugt fra kurven ved indgangen til spisesalen.

Velbekomme!

Se Fødevarestyrelsens smiley-rapporter

VEGETAR
Hvis du er vegetar, har du naturligvis mulighed for at få vegetarkost. Maden lægger sig op ad den øvrige kost, men med med bønner, linser, tofu m.v. som den proteinrige del.

ANDRE HENSYN
Måske kan du ikke tåle gluten, nødder eller har en anden form for intolerance eller allergi. Det er vi vant til at håndtere – det er bare vigtigt, at vores køkkenpersonale ved det, så de kan planlægge en god kost til dig også.

KØKKENTJANS
Du kommer til at tilbringe ca. én uge af dit efterskoleophold i køkkenet. Her lærer du om, hvordan man laver sund mad til 100 mennesker - og så får du selvfølgelig lov til at være med. Måske er det dig, der kreerer årets sauce?!

MORGENMOTION
Hver morgen bruger vi en god halv time på at motionere. Vi tilbyder flere forskellige former for motion – alt fra en gå-tur eller en løbetur til yoga og power-fintess. Er du mere til at lege, så kan du starte dagen med høvdingebold eller lidt fodbold.

RYGNING
Som elev på Hoptrup Efterskole kan du godt være ryger. Dog skal du have en skriftlig rygetilladelse, som kan revideres i løbet af året.
Du må slet ikke ryge på skolens område, det siger loven, og vi gider heller ikke, at der bliver røget lige rundt om vores grund - ligesom vi tager hensyn til de andre beboere omkring os.
Når du ryger, skal du også være med til den ekstra rengøring, rygeriet giver: Samle skod op, tømme askebægre m.v.

SPØRGSMÅL
Hvis der er andet eller mere, du vil vide angående kosten på Hoptrup Efterskole, skal du bare ringe eller skrive.

ANDET
Vi deltager i EU-ordningen for frugt og mælk. Ordningen er støttet af EU-midler.